PRAVIDLA PRO STANOVENÍ ZÁLOH A ROZÚČTOVÁNÍ NÁKLADŮ NA SLUŽBY A SPRÁVU SPOLEČNÝCH PROSTOR DOMU
(návrh materiálu k projednání na 2. shromáždění vlastníků v r. 2009)
1.) ÚVOD
- Na základě zákona 72/1994 Sb., § 15 odst. 1) jsou vlastníci povinni přispívat na náklady spojené se správou domu a pozemku. Pokud dohoda neurčuje jinak, nesou náklady poměrně podle velikosti spoluvlastnického podílu (případná dohoda o jiné alokaci nákladů vyžaduje souhlas 100 % vlastníků).
- Současně je nutné dle § 15, odst. 2) zákona stanovit pravidla pro stanovení záloh na služby spojené s užíváním bytu tak, aby pokrývaly předpokládané náklady. Výši částky a den splatnosti pak určuje výbor (výbor pověřil stanovením výše záloh správce domu). Splatnost záloh je nejpozději poslední den běžného měsíce, kdy musí být připsána na účet MěBP v Jičíně.
- Podle § 9a zákona 72/1994 Sb., odst. (2) je společenství oprávněno rozhodovat o rozúčtování cen služeb na jednotlivé vlastníky jednotek, není-li rozúčtování cen služeb stanoven zvláštním právním předpisem nebo rozhodnutím cenového orgánu.
Část plateb do fondu oprav se převede na účet rezervního fondu (příslušná
částka je uložena na spořící bankovní účet), a to ve výši podle rozhodnutí
shromáždění společenství vlastníků.
Čerpání z rezervního fondu bude prováděno pro určené větší a nákladnější
opravy a rekonstrukce, schválené shromážděním vlastníků.
Celkem roční pojistné bez připojištění členů výboru činí 12.962,-Kč.
Nesplacené zálohy na správu a služby ztěžují platební schopnost společenství dostát svým závazkům.
Zásadně se stanoví:
a. Splatnost příspěvků na opravy, údržbu a správu domů, zálohy na služby ev. další příspěvky je nejpozději do posledního dne běžného měsíce (dále jen platby). Správce domu převádí platby do dlouhodobého fondu /fondu oprav/ na účet společenství nejpozději do 10 tého dne následujícího měsíce.
b. Penalizaci neuhrazených plateb je možno uskutečnit od prvního dne následujícího měsíce do data připsání platby na účet správce domu nebo společenství.
c. Pokud dlužná platba bude uhrazena na účet správce domu a společenství do konce následujícího měsíce, nebude penalizace použita.
d. V případě neuhrazení platby i za další měsíc, tj. dlužné již dvě platby, budou penalizovány obě dlužné platy podle daných sazeb.
e. Po neuhrazení třetí platby bude další vymáhání dlužných částek včetně penalizace předáno právnímu zástupci.
f. Výše penalizace je stanovena takto:
2.) KATEGORIE NÁKLADŮ
1. Stanovení kategorií nákladů a určení jejich obsahu je provedeno v tabulce č. 1.
2. Výbor společenství vlastníků je oprávněn rozšířit kategorie nákladů a na základě této skutečnosti upravit obsah jednotlivých kategorií rozhodnutím v zápise z jednání výboru. Tato změna bude zahrnuta do nejbližšího vyúčtování nebo stanovení záloh.
3. Pokud se zavedením nové kategorie nákladů nebude souviset potřeba úpravy výše záloh, pak při vyúčtování bude v nově založené kategorii uvedena nulová záloha.
Tabulka č. 1
Název kategorie |
Obsah - zahrnuje zejména: |
Teplo a TUV |
Náklady na dodávky tepla a TUV do jednotlivých bytů |
Vodné a stočné |
Náklady na dodávky studené vody do jednotlivých bytů včetně stočného |
Pojištění |
Placené pojistné za pojištění objektu a připojištění členů výboru na škody při plnění funkce |
STA |
Náklady na zajištění televizního signálu (STA) |
Elektřina |
Náklady na el. energii ve společných prostorách (osvětlení) |
Správa |
Náklady na správu objektu – tj. platby správci objektu, platby za vedení účetnictví |
Odměny statutárním orgánům |
Náklady na odměny statutárním orgánům SVJ |
Jiné |
Bankovní poplatky, náklady na organizaci shromáždění vlastníků, náklady na činnost výboru, náklady na vymáhání pohledávek za dlužníky, náklady na revize, poštovní a telefonické poplatky a další dopředu nespecifikovatelné náklady |
Fond oprav |
Náklady související s opravami objektu, převod prostředků na účet rezervního fondu |
3.) KRITERIA PRO ROZÚČTOVÁNÍ NÁKLADŮ
1. Kritéria pro rozúčtování nákladů jsou uvedena v tabulce č. 2.
2. Kritéria pro rozúčtování lze měnit pouze se souhlasem shromáždění vlastníků.
Pro změnu se musí vyslovit minimálně ¾ přítomných vlastníků. O jiném způsobu
rozúčtování tepla a teplé vody než podle vyhlášky č. 372/2001 Sb. musí být
shoda všech vlastníků jednotek.
3. V případě odsouhlasení změny kritérií platí změna pro účetní období, ve kterém
byla odsouhlasena a pro období, pro které byla odsouhlasena (možno i
retroaktivně - tzn. změna provedená v červnu se promítne do celého roku, nebo
pouze do období od července do prosince).
4. Platnost změny může být navržena až od následujícího účetního období, avšak
tato skutečnost musí být v zápise ze shromáždění vlastníků výslovně uvedena.
Tabulka č. 2
Kategorie nákladů |
Pravidlo (kritérium) |
Teplo a TUV |
Dle vyhlášky č.372/2001Sb. a podružných měřičů |
Voda |
Dle podružných měřičů v bytech |
Pojištění |
Dle spoluvlastnických podílů |
STA |
Dle počtu bytů, tj. na byt a počet účastnických zásuvek |
Společná elektřina |
Dle spoluvlastnických podílů |
Správa |
Dle počtu bytů, tj. na byt |
Odměny statut. orgánům |
Dle počtu bytů, tj. na byt |
Jiné |
Dle spoluvlastnických podílů |
Fond oprav |
Dle spoluvlastnických podílů |
5. Při stanovení záloh se vychází ze stejných kritérií jako pro rozúčtování nákladů.
Ke stanovení výše záloh se použijí náklady skutečně vynaložené na daný byt
v předchozím roce s přihlédnutím k výši inflace a případným změnám DPH.
6. Výši záloh vlastníků stanoví správce, který je k této činnosti výborem pověřen.
7. Distribuci nového předpisu záloh provádí výbor nebo pověřený správce předáním
do schránky patřící k bytové jednotce.
8. Změny je povinen distribuovat tak, aby byly do schránek předány nejpozději
měsíc před splatností nově stanovené výše zálohy.
9. Pokud dojde ke změně cen nebo sazeb DHP, bude tato změna promítnuta do
nejbližší úpravy záloh.
10. Základní změna záloh se provádí každoročně zpravidla k 1. květnu.
11. O změnách mimo termín rozhoduje výbor společenství při dodržení bodu 4.
těchto pravidel.
12. Nejsou-li k dispozici hodnověrné údaje z minulého období, resp. minulé období
je výrazně zkresleno (sezónnost, nekompletní data), pak výbor nebo správce
stanoví roční předpokládané náklady v dané kategorii a tyto rozpočty dle kritérií
pro rozúčtování (v případě rozúčtování tepla, vody využije poslední hodnověrný
podíl jednotlivých vlastníků na celkových nákladech). V případě využití tohoto
bodu výbor nebo správce zajistí vysvětlující informaci současně s předáním nové
výše záloh nebo jako součást informace o hospodaření SVJ v rámci
shromáždění vlastníků.
4.) PRAVIDLA PRO TVORBU A ČERPÁNÍ PROSTŘEDKŮ NA
SPRÁVU DOMU (FONDU OPRAV)
1. Fond je tvořen z měsíčních záloh poskytovaných vlastníky jednotek. Výši zálohy stanovuje shromáždění společenství vlastníků podle skutečné velikosti podlahové plochy bytu uvedené v kupní smlouvě a to v Kč/m2 a měsíc. Výši záloh si určí vlastníci jednotek usnesením shromáždění dopředu tak, aby byly kryty předpokládané náklady, které bude nutné vynaložit v následujících měsících i v dalších letech. Takto vypočtené částky do fondu oprav za bytovou jednotku se zaokrouhlují na celé Kč.
2. V účetnictví společenství je fond prostředků na správu domu veden jako dlouhodobá záloha, která se ročně nevyúčtovává, převádí se do následujícího ročního období.
3. V případě potřeby může shromáždění vlastníků rozhodnout na návrh výboru o jednorázové dotaci do fondu.
4. Fond prostředků na správu domu (fond oprav) je používán k opravám, udržování objektu a jeho technickému zhodnocování.
5. Roční vyúčtování tvorby a čerpání fondu výbor zveřejní na vývěskách v jednotlivých vchodech a elektronicky na webu společenství.
6. Čerpání fondu je evidováno v účetnictví stejně jako jeho tvorba, tj. celkově za celý dům.
7. Čerpání běžných oprav a drobného nákupu z fondu do výše stanoveného limitu povoluje výbor společenství vlastníků.
8. Část záloh do fondu prostředků na správu domu je odváděna do rezervního fondu ve výši dle rozhodnutí shromáždění vlastníků (navrhovaná výše je ve výši přebytku za účetní rok). Odvod záloh do rezervního fondu je prováděn 1 x ročně po rozhodnutí shromáždění společenství vlastníků.
5.) PRAVIDLA PRO TVORBU A ČERPÁNÍ REZERVNÍHO FONDU
1. Rezervní fond je tvořen z fondu prostředků na správu domu (fondu oprav). Výše odvodu do rezervního fondu je určována shromážděním vlastníků. Pro rok 2009 a období do dalšího shromáždění vlastníků se navrhuje odvod do rezervního fondu ve výši přebytku za účetní rok.
2. Výbor minimálně jednou ročně projedná na shromáždění vlastníků plánované použití rezervního fondu.
3. Čerpání prostředků z rezervního fondu schvaluje shromáždění vlastníků.
4. Pravidlo dle bodu 3 může výbor překročit v případech, kdy hrozí nebezpečí z prodlení (např. havárie).
5. Roční vyúčtování tvorby a čerpání rezervního fondu výbor zveřejní na vývěskách v jednotlivých vchodech a elektronicky na webu společenství.
6.) PRAVIDLA PRO HOSPODAŘENÍ S OSTATNÍMI PŘÍJMY
1. Příjmy z nájemného za společné prostory, z úroků, penále a úroků z prodlení a
jiné nepředpokládané druhy příjmů jsou příjmem vlastníků jednotek a převádějí
se do fondu prostředků na správu domu (fondu oprav).
2. Veškeré příjmy podléhají dani z příjmu.
7.) PRAVIDLA PRO ROZÚČTOVÁNÍ
KRÁTKODOBÉ ZÁLOHY (zálohy na služby)
a) Vodné a stočné
Dodavatel fakturuje dodávky vody a stočné vždy čtvrtletně podle hodnot naměřených na hlavních vodoměrech. Ty jsou umístěny v chodbě 1. PP vchodu 550 pro vchody 549 a 550 a v chodbě 1. PP vchodu 552 pro vchody 551 a 552 spolu s hlavním uzávěrem studené vody. Ceny v jednotlivých čtvrtletích se mohou lišit .
Fakturované částky jsou rozúčtovány (rozděleny) na jednotlivé byty podle provedených odečtů na podružných vodoměrech v bytech. Rozdíl mezi hlavním vodoměrem a součty na podružných vodoměrech v bytech je rozúčtován na jednotlivé byty poměrně podle poměru spotřeby v jednotlivých bytech.
Protože vždy vznikne určitý rozdíl mezi hodnotou naměřenou na hlavních vodoměrech, tzv. vodoměrech na patě domu, podle kterého vodárny účtují spotřebu a součtem podružných poměrových vodoměrů v jednotlivých bytech, cena vody účtovaná se liší od jednotkové ceny, která vychází na 1 byt.
b) Teplo a TUV
Faktury platíme dodavateli za dodávku změřenou v naší PST (předávací stanice tepla, v 1. PP vchodu 549 pro vchody 549, 550, 551 a 552 společně s hlavním uzávěrem TUV). Podle odečtů se celkové náklady rozdělí na jednotlivé byty podle zásad stanovených vyhláškou č.372/2001Sb.
- U tepla se celkový náklad na vytápění ze 40 % počítá podle podlahové plochy bytu, to znamená, že všechny byty stejné velikosti zaplatí stejnou základní částku (bez ohledu na to, kolik lidí v bytě žije). Zbývajících 60 % se počítá podle spotřeby zjištěné na poměrových indikátorech instalovaných na radiátorech topení.
- U TUV se rozdělí celkový náklad na náklad pořízení SV a stočné na jednotlivé byty podle skutečného odběru na podružném vodoměru TUV. Při rozdílu mezi hlavním měřidlem na patě domu a součtu všech podružných vodoměrech v bytech se postupuje obdobně jako u SV ( část a. body 1-9 ). Náklad na ohřev vody se rozdělí a z 30 % se počítá podle podlahové plochy bytu a ze 70 % se počítá podle skutečně odebraného množství teplé vody na podružném vodoměru v bytě.
Podružné vodoměry TUV podléhají pravidelnému metrologickému ověřování správné funkčnosti dle obecně závazných právních norem 1 x za 4 roky.
c) Osvětlení společných prostor domu
Dodávky elektřiny platíme dodavateli podle odečtů na elektroměrech v jednotlivých vchodech. Při rozúčtování se vychází z poměru spoluvlastnických podílů. Doposud se vycházelo z počtu osob v bytě, což při nehlášení změn přinášelo problémy.
d) Pojištění domu
Fakturu platí správce domu v dubnu 1 x ročně. O zaplacenou částku správce domu sníží převod do FO za 4. měsíc. Rozúčtování je podle velikosti spoluvlastnického podílu. Ve vyúčtování záloh a nákladů na služby za kalendářní rok se náklad na pojištění domu neobjeví.
e) STA
Pokud nějaké náklady vzniknou, jsou rozúčtovány na byt, tj. každý byt bez ohledu na velikost zaplatí stejně. Při instalaci více účastnických zásuvek v bytě, jsou náklady rozúčtovávány podle počtu těchto zásuvek.
f) Jiné
Tato položka zahrnuje např. zákonné revize elektrorozvodů, hasicích zařízení, hromosvodů atd. Náklady na tyto služby se rozúčtují podle velikosti spoluvlastnického podílu. Ve vyúčtování záloh a nákladů na služby za kalendářní rok se náklad na tyto služby neobjeví.
g) Správa domu
Za správu domu platí správci domu měsíčně společně s ostatními zálohami na služby každý byt bez ohledu na velikost a spoluvlastnický podíl stejně, částku dohodnutou za každý byt se správcem a za všechny služby společně.
h) Výbor
Odměny členům výboru, se vyplatí jednou ročně podle rozhodnutí shromáždění společenství vlastníků. Práce členů výboru zahrnuje zejména:
- dohlížení na výkon správcovské činnosti,
- kontrolu dodavatelů,
- kontrolu účetnictví,
- sledování průběžných změn zákonných předpisů a plnění povinností z toho
vyplývajících,
- styk s úřady.
Podrobný výčet je ve stanovách. Odměny se rozúčtují na byt, tj. každý byt bez ohledu na velikost spoluvlastnického podílu platí stejně.
DLOUHODOBÉ ZÁLOHY (fond prostředků na správu domu – fond oprav)
Tato záloha slouží na hrazení oprav a údržby společných částí domu (specifikace společných částí domů je uvedena v „Prohlášení vlastníka“ a v každé kupní smlouvě) a k výběru hotovosti do pokladny 1 x ročně na drobný nákup a opravy ve výši stanovené shromážděním společenství. Část zálohy do fondu slouží na běžnou údržbu a menší opravy, druhá část se ukládá do budoucna na větší opravy do rezervního fondu na spořící bankovní účet.
Dlouhodobá záloha se vyúčtuje jednou ročně, zůstatek se nevrací, převádí se do dalšího kalendářního roku.
Pokud dojde k prodeji bytu, prodává se s ním i zůstatek dlouhodobé zálohy. Nemůže se požadovat jeho vyplacení.
Všichni členové SVJ mají právo nahlížet do všech účetních záznamů a podkladů použitých pro rozúčtování.
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————